در طراحی فروشگاه، چیدمان قفسه ها، تجهیزات و یخچال ها در عین سادگی که به نظر می رسند، از قوانینی پیروی می کنند که تغییرات و نوسانات قابل توجهی در میزان فروش کالاها ایجاد کند. قوانینی که در نگاه اول به چشم نمی آیند و به شکلی نامحسوس تأثیر خود را بر ذهن و احساس و انتخاب های مشتری می گذارند. از شکل و ساختار درب ورودی فروشگاه گرفته تا سبدها و چرخ های خرید فروشگاهی، نورپردازی و دکوراسیون و طراحی و چیدمان قفسه ها، رنگ ها و در مجموع تمام جزئیاتی که ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسند می توانند روی میزان فروش، تاثیر شگرفی بگذارند.

طراحی چیدمان اصولی و خلاقانه به انجام کلیه فعالیتهای مرتبط با افزایش فروش و سود، در داخل و خارج فروشگاه، با کمک بهبود محل نمایش کالا، کیفیت کالا، اقلام تبلیغاتی و در معرض دید بودن قیمت گذاری کالا اطلاق می گردد.

هدف اصلی از چیدمان مناسب این است که جریان هموار (کار، مواد، افراد و اطلاعات) در بین سیستم را تضمین کند.

چیدمان مناسب

در طراحی چیدمان مناسب 4 گزینه پر اهمیت و کلیدی وجود دارد که عبارتند از:

1.


کالای مناسب

چه کالایی؟
چه برندی؟

2.


به میزان مناسب

چه تعداد کالا در قفسه باشد؟
چه اقلامی کم یا اضافه است؟

3.


در محل مناسب

در کجای فروشگاه؟
در چه قفسه ای؟

4.


در زمان مناسب

زمان بیشترین تردد؟
زمان چیدمان و شارژ؟

برخی از اهداف چیدمان و طراحی مناسب فروشگاه

  • از فضا به طور کامل استفاده شود
  • ارتباط و تعامل بین فروشنده‌ها و مشتریان تسهیل گردد
  • مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد
  • هزینه‌های کنترل به حداقل برسد
  • میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود
  • حرکتهای اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین برود.
  • جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.

که در کل همه این مسائل ختم به آسایش مشتریان گردد.

رنگ مناسب در طراحی و چیدمان

اهمیت استفاده از رنگبندی مناسب در طراحی و چیدمان فروشگاه‌ها

توجه به موضوع چیدمان بر مبنای رنگ، حساسیت و اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا کافی است که رنگهای نامناسب را کنار یکدیگر قرار دهیم. آن زمان است که اثر بخشی ویترین و دکورهای فروشگاه، به حداقل ممکن رسیده و فروش، افت محسوسی را شاهد خواهد بود. رنگ بندی مناسب می تواند فروش را به مراتب آسانتر سازد.

دنیای رنگ، بسیار پیچیده و در عین حال شیرین و جذاب است. رنگ ها حرفهای زیادی برای گفتن دارند اگر به آنها خوب گوش نموده و درکشان کنیم. روانشناسی رنگ، شاخه ای از علوم مختلف مانند علم بازاریابی و تبلیغات است که بی توجهی به آن و درک غلط آنها، عواقب جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت. این موضوع زمانی اهمیت و حساسیت دو چندانی می یابد که بخواهد ارتباط با مردم و ظواهر رفتاری آنها مطرح گردد.

انتخاب رنگ یک موضوع کاملا سلیقه ای است و اثر روانشناسی و مفهوم آن در فرهنگهای گوناگون در درجات بعدی اهمیت قرار دارند اما رعایت این مسائل باعث انتقال بهتر موضوع به کاربر می شود. بدون شک، افرادی که در قالب فروشگاه ها و نظایر آن، با مردم در ارتباطند متوجه ضرورت پرداختن به این مهم هستند، به عنوان مثال، محققان دریافته اند رنگ آبی که اغلب توسط رستورانهای رسمی تر استفاده می شود برای ایجاد یک محیط بی سرو صدا، مناسب است اما اگر بیش از حد از ان استفاده شود در واقع می تواند اشتهای مشتریان را از بین ببرد.

لزوم بهره گیری از مشاوره در طراحی و تجهیز فروشگاه

طراحی داخلی فروشگاه و تجهیزاتی که برای نگهداری و در معرض فروش قرار گرفتن کالا به کار می رود، با توجه به استراتژی شرکت طراحی و آماده سازی شوند. در بازار انواع مختلف تجهیزات و کالاهای مورد نیاز برای تجهیز فروشگاه وجود دارد که انتخاب و خرید هر یک از آنها بایستی با استفاده از تجربه صاحبان کسب و کار و یا بهره گیری از خدمات مشاوره فعالان این حوزه صورت پذیرد. با استفاده از خدمات مشاوره و تجربیات طراحان فروشگاه، انتخاب تجهیزات هوشمندانه تر بوده و در نهایت می تواند منجر به مدیریت زمان و هزینه در راه اندازی فروشگاه شود.

در صورت تمایل به استفاده از تجارب کارشناسان تیم آراهونام با شماره های زیر در تماس باشید

شماره تماس : 09120993794
شماره تماس :
09120848365

ساعات پاسخگویی : 9 صبح تا 5 عصر
(پنجشنبه ها: 9 صبح تا 2 ظهر)